Experiences

Our customers' experiences.

Rota Vicentina, April 2014:Johan & Rosemarijn from Belgium with Aarts Wandelreizen.

Thank you very much for the way you managed our walk in Portugal. It was a great experience, well taken care of, in a very professional and also very personal way. We felt very welcome.

Thank you.

Rosemarijn & Johan.

Het was een hele fijne vakantie - Marnie en Ray hebben voor uitstekende ondersteuning en begeleiding gezorgd. Het is een mooie wandelroute, vriendelijke mensen, lekker eten en drinken en bovendien wat ons betreft, prachtig weer.

Wij komen zeker en vast nog eens terug om meer te lopen.

Rota Vicentina, September 2013:Wilfried & Liesbeth from Belgium with Aarts Wandelreizen.

Ray and Marnie,

Thanks for all the help and support during our Rota, it made it such a wonderful experience.

Wilfried & Liesbeth

Rota Vicentina, May 2013: Maarten & Afien from The Netherlands with Aarts Wandelreizen.

In mei 2013 hebben we twee weken vrij. Mooie gelegenheid om een flinke trektocht te maken. We kiezen dit keer voor Portugal. Niet de tocht naar Santiago, maar zuidelijk langs de kust. We hopen op een ideale combinatie van mooie tochten en dito weer. We doen (een deel van) de Rota Vicentina langs de kust van Alentejo. Een relatief nieuwe wandelroute. De historische route is ooit ontstaan als pelgrimsroute en loopt door lichtglooiend landschap met kleine ingeslapen dorpjes, langs weiden met soms veel karakteristieke kurkeiken en door eucalyptusbossen. De Fisherman's trail loopt langs de kust. De route volgt de visserspaden boven langs de ruige kust met steile kliffen, rotsen en duinen, die worden onderbroken door kleine baaien, lege stranden en soms een kleine vissershaven

De Costa Vicentina is een beschermd natuurpark. Deze kust wordt hierdoor beschermd tegen oprukkend toerisme. De woeste natuur krijgt hier nog vrij spel. Ondanks de ongekende schoonheid van deze kust, is het gebied stil en verlaten, zeker in de periode (begin mei) dat wij er langs gingen. De kust bestaat uit een aaneenschakeling van kliffen en strandjes. De rotsen hebben contrasterende kleuren: van natzwart naar grijs, naar wit en van paarsrood naar okergeel. De blauwe oceaan golvend tegen de kliffen schept een bijzonder lichtspel. Ook veel ooievaarsnesten, met klein grut onder moeders vleugels op de uitstekende kliffen. Het lopen van een meerdaagse tocht houdt meer in dan lopen alleen. Het is ook genieten van in de zon liggen op het strand. Heerlijk de lunch gebruiken boven op een hoge steile klif met intrigerend uitzicht. Het was een bijzondere belevenis de Rota Vicentina.

See their own blog with photographs of their trip.

Rota Vicentina, May 2013: Ineke & Fred from Hilversum, The Netherlands with Aarts Wandelreizen.

Met alle vouchers voor de overnachtingen en de 6 dagbeschrijvingen voor de wandelingen die we gingen maken in onze bagage vertrokken we naar Schiphol voor onze vlucht naar Lissabon. Vanuit Lissabon reisden we met de bus naar Sao Luis voor onze eerste overnachting, waar we om +/- 20.00 uur aankwamen. Bij de bushalte werden we verwelkomd door onze gastheer van die nacht die ons eerst naar een restaurantje bracht om wat te eten waarna we ons onderkomen opzochten. Dit lag net buiten het dorp midden in de natuur,was zeer gezellig met leuke kamers en een prachtig uitzicht. Na het voortreffelijke ontbijt maakten we kennis met Ray en z’n vrouw Marnie die ons nog nadere informatie gaven over de komende 6 wandelingen en eventuele vragen beantwoorden. Ray en Marnie waren onze contactpersonen tijdens de trektocht. Ze brachten de bagage naar het volgende hotel en zorgden elke dag voor water en fruit.

Goed geïnstrueerd en met ons meegekregen lunchpakket, water en fruit in de rugzak konden we de eerste wandeling beginnen. Voor alle 6 de wandelingen geldt dat de bewegwijzering niet te missen is. Met een oog dicht kun je nog niet verkeerd lopen.

De tocht ging door het mooie binnenland van de Alentejo met velden vol struiken met witte bloemen, kurkeiken en eucalyptus bomen. Genietend van de uitbundige natuur kwamen we voor we het wisten in onze volgende pleisterplaats Cercal do Alentejo aan. Op aanraden van de receptionist van ons hotel hebben we ’s avonds heerlijk gegeten in een klein restaurantje waar plaatselijke maaltijden werden geserveerd. Een aanrader.

Wandeling 2 ging naar Porto Covo aan de Atlantische kust. Voor het grootste deel door het golvende binnenland van Alentejo met z’n kurkeiken, eucalyptus bossen, cacteeën en bloemenvelden. Dichter bij de kust werd je verrast met velden vol kleurige ijsbloemen. Nadat we bij een restaurantje aan de kust iets hadden gedronken zagen we Porto Covo al liggen en liepen we door de duinen naar dit gezellige stadje. Omdat wij het arrangement iets hadden aangepast en na elke twee wandelingen een rustdag hadden ingepland zijn we twee dagen in Porto Covo gebleven.

Uitgerust begonnen we aan wandeling 3, deze keer helemaal langs de kust. De tocht voerde door een afwisselend duinlandschap met prachtig kleurige bloemenvelden, over zandpaden, wat wel zwoegen was in het zonnetje, langs het strand en over de kliffen met diverse ooievaarsnesten. Na deze voor ons enigszins vermoeiende tocht kwamen we voldaan in Vila Nova de Milfontes aan waar we ons hotel opzochten voor een heerlijke douche.

Wandeling 4 was maar 15 kilometer. Eerst door het dorp om bij een brug te komen waar we de rivier konden oversteken. Na dit wat minder prozaïsche begin doken we weer de natuur in om na een leuk stukje binnenland weer aan de kust te komen met weer dezelfde prachtige duinvegetatie die we eerder al zagen. Na een relaxte wandeling kwamen we in Almograve aan waar we ons weer een extra dagje rust hadden gegund. In Almograve werden we door Manuel, de eigenaar van ons pension zeer gastvrij ontvangen en onthaald op drinken en cake op de kamer. In een restaurant bij de rotonde hebben we de lekkerste visschotel gegeten van onze hele vakantie. Een grote aanrader.

Wandeling 5 ging van Almograve naar Zambujeira do Mar. Langs deze route spotten we weer veel ooievaarsnesten op de rotsen in zee. Apart dat de ooievaars hun nesten bouwen boven de toch ruwe Atlantische oceaan. Op sommige plekken waren wel 5 nesten op dezelfde rotspartij gebouwd, je keek er van boven af zo in en kon de jongen vertroeteld zien worden door hun ouders. Ook dit was weer een prachtige tocht door duingebied en over de kliffen, waarbij je, net als bij de andere tochten, weinig andere wandelaars tegenkomt en je alleen bent met de uitbundige natuur. Tot nu toe waren de tochten soms zwaar maar niet al te moeilijk. Bij deze tocht zat er aan het eind een hele steile daling in waar je handen en voeten nodig had. Maar zonder kleerscheuren kwamen we in de erg leuke en gezellige badplaats Zambujeira aan.

We zijn alweer toe aan wandeling nummer 6, onze laatste wandeling. De tocht met de meeste beklimmingen en dalingen. Ook weer over prachtige kliffen met imposante zeegezichten en langs prachtige duinbegroeingen. Ook hier weer ooievaars en af en toe een visser langs de kust. Na weer een ontspannen wandeling bereikten we onze laatste pleisterplaats Odeceixe aan de rivier de Ceixe. Deze rivier is de grens Tussen Alentejo en Algarve. Odeceixe ligt dus net in de Algarve. We gunden ons nog een extra dagje rust in Odeceixe nog nagenietend van een fantastische en door Aarts Wandelreizen goed georganiseerde trektocht over de Rota Vicenta heerlijk zittend onder de sinaasappelbomen in de tuin van ons hotel en genietend van het vriendelijke en gastvrije Portugal.

Rota Vicentina, April 2013: Anita & Antoon from Belgium with Aarts Wandelreizen.

De wandeltocht Rota Vicentina verdient een grote pluim.

De organisatie was echt af. We hebben geen enkel probleem ondervonden. De verblijfplaatsen waren altijd OK. Het was ook leuk dat ze zo gevarieerd waren, gaande van verzorgde hoteletjes tot zeer huiselijke guesthouses. De agent ter plaatse was ook zeer attent met info, water en fruit.

Wij vermoeden dat wij wel op een zeer goed moment in Portugal waren want de natuur was enorm kleurrijk en de talrijke ooievaars waren heel actief bezig met het bouwen van hun nesten. De stranden en de natuurgebieden waren uiterst rustig, men kon uren lopen zonder een mens tegen te komen.

De Rota Vicentina wandelen in de lente is een echte aanrader.

RNAAT Licence No. 515/2017.